les canopées

2016-2017

Canopy — the roof of the sky

The branches of the trees are enclosed in a sphere, evoking planets, as if, looking up, we see a projection of the Earth. The sky is a roof: the crown canopy embraces it in a cradle of branches that change with the seasons. From wherever you look at it, the sky appears always the same.
"La Canopée", in English canopy, or "roof of the sky", is the leafy upper branches of the trees in the forests, directly influenced by sunlight. The term is often referred to ecological studies: it is considered as a real habitat or ecosystem, especially in tropical forests, where it is rich of biological productivity and biodiversity.

//

Canopea — il tetto del mondo

Le fronde degli alberi, racchiuse in una sfera evocano sembianze di pianeti, spesso anche il pianeta Terra. Come se, guardando su, non vediamo altro che la proiezione di quaggiù. Il cielo diventa tetto, la canopea lo abbraccia in una culla di rami che mutano con le stagioni. Da ovunque lo si guarda, il cielo è sempre uguale.
La Canopée, in inglese canopy, o "tetto del cielo", ovvero lo strato superiore delle foreste direttamente influenzato dai raggi solari. Il termine canopea si inserisce in un contesto di studi ecologici: essa è spesso considerata come un vero e proprio habitat o ecosistema, in particolare nelle foreste tropicali, dove è ricco di produttività biologica e biodiversità.